Zaujímavé odkazy:

CUKOR – ČISTO PRÍRODNÝ PRODUKT

Cukor sa získava z cukrovej repy bez pridávania akýchkoľvek prísad. Cukor je uhľohydrát v svojej najčistejšej forme. Uhľohydráty majú pre náš život mimoriadny význam, pretože predstavujú zdroj energie, ktorý naše telo uprednostňuje. V rámci vyváženej stravy pochádza 50 až 55 percent dodávanej energie z uhľohydrátov, 10 až 15 percent z bielkovín a 30 až 35 percent z tukov. 

 

NIE JE CUKOR AKO CUKOR

Repný cukor vyrábaný v závodoch AGRANY pozostáva takmer zo 100 percent z čistej sacharózy. Sacharóza je disacharid, ktorý sa skladá z dvoch monosacharidových jednotiek, fruktózy (ovocný cukor) a glukózy (hroznový cukor). V našej výžive je okrem sacharózy zastúpených množstvo iných druhov cukrov, napr. maltóza (sladový cukor) či laktóza (mliečny cukor). Organizmus premieňa všetky druhy cukru na hroznový cukor. Mozog a aj svaly napríklad získavajú potrebnú energiu výlučne z hroznového cukru v krvi. Cukor predstavuje hodnotné palivo a tým aj dôležitý zdroj energie, ktorý organizmu – predovšetkým po fyzickej námahe – rýchlo dodá nový elán.

 

CUKOR A ZUBNÝ KAZ

Nie cukor, ale nedostatočná ústna hygiena spôsobuje poškodenie zubov! Všetky uhľohydráty podporujú tvorbu kyselín baktériami nachádzajúcimi sa v ústach. A tie sú obsiahnuté rovnako tak v jablku ako aj chlebe či ryži. Rozhodujúcim pre vznik zubného kazu nie je druh skonzumovaných uhľohydrátov, ale častosť ich konzumácie a dĺžka kontaktu so zubami. Ten, kto si čistí zuby pravidelne (to znamená minimálne dvakrát denne) prípravkami s obsahom fluóru, môže sa problémom so zubami vyhnúť. 

 

CUKOR – PRÍČINA PRIBERANIA?

Cukor nemá žiadne špeciálne vlastnosti, ktoré by z neho robili potravinu spôsobujúcu priberanie. Práve naopak: premena uhľohydrátov a tým aj cukru na zásobný tuk je proces, pri ktorom sa spotrebuje viac energie ako pri premene tuku z potravy na zásobný telesný tuk. Tučný je len ten, kto celkovo veľa a nevyvážene je a málo sa hýbe. Gram cukru obsahuje toľko kalórií ako gram bielkovín – a to štyri kilokalórie, čo je necelá polovica toho, čo obsahuje jeden gram tuku s deviatimi kilokalóriami. Kocka cukru napríklad nemá viac ako 15 kilokalórií (63 kilojoulov)!

 

CUKOR A ŽIVINY

Na základe vysokej čistoty takmer 100 percent sacharózy sa cukor často označuje ako dodávateľ „prázdnych kalórií“ a zlodej vitamínov. Obava, že pri konzumácii cukru neprijímame žiadne živiny, ako sú vitamíny alebo minerálne látky, je neopodstatnená, pretože cukor sa zriedkavo až nikdy konzumuje izolovane, ale vždy ako sladiaca prísada spolu  s rôznymi potravinami. Prostredníctvom svojej sladkej chuti prispieva cukor okrem toho v mnohých prípadoch k tomu, že produkty bohaté na živiny, avšak chuťovo neatraktívne, prijímame vo zvýšenej miere. Opodstatnenie nemá ani obvinenie z kradnutia vitamínov. Vitamín B1 sa pri metabolizme stará o to, aby bol cukor dodaný na miesto svojho využitia. To však platí rovnako aj pre ostatné uhľohydráty, napr. chlieb, zemiaky či cestoviny. Naše telo získava vitamín B1 z pestrej stravy. O dôvod viac, prečo by sme mali dbať na vyváženú a vhodnú výživu obsahujúcu uhľohydráty, tuky a bielkoviny, ako aj vitamíny a minerálne látky!

 

CUKOR V POROVNANÍ S MEDOM

Hnedý cukor, žltý cukor, trstinový cukor, hroznový cukor a ovocný cukor sa vo všeobecnosti považujú za „zdravšie“ sladidlá ako stolový cukor. Nie je to však pravda. Ak si všimneme zloženie uvedených produktov, nie je potrebné žiadne ďalšie vysvetlenie:

Med pozostáva z ovocného cukru, hroznového cukru, sacharózy a vyšších cukrov. Ďalšími zložkami sú voda, minerálne látky a malé množstvo vitamínov. Obsiahnuté minerálne látky a vitamíny neprispievajú významne k pokrytiu potreby organizmu. Med tým v porovnaní s ostatnými druhmi cukru nevykazuje žiadne významné nutričné prednosti. 

Hnedý cukor pozostáva zo sacharózy, ktorá je dochutená pridaním trstinového cukrového sirupu a karamelizovaného kryštálového cukru. 

Žltý cukor je sacharóza vyrobená z cukrovej repy, v ktorej sa ešte nachádzajú zvyšky sirupu. Tie dodávajú tomuto druhu cukru žltkastý odtieň a charakteristickú chuť. 

Surový trstinový cukor je predstupeň kryštálového cukru získavaného z cukrovej trstiny a obsahuje ešte vysoký podiel melasy. 

Hroznový cukor (glukóza) je jednoduchý cukor (monosacharid), ktorý sa nachádza vo všetkých vyšších rastlinách. Hroznový cukor je vo veľkých množstvách prítomný v ovocí a mede. Hroznový cukor sa získava prevažne rozkladom škrobu a na trh sa dostáva buď ako kryštalický produkt, alebo sa vo forme glukózových sirupov ďalej spracováva v potravinárskom priemysle.

Ovocný cukor (fruktóza) je rovnako ako hroznový cukor monosacharid a vo veľkých množstvách sa vyskytuje predovšetkým v ovocí a tiež v mede. Čistý ovocný cukor sa získava rozkladom inzulínu alebo zo sacharózy. Izomeráciou glukózových sirupov, to znamená premenou časti glukózy na fruktózu, vzniká glukózovo-fruktózový sirup, ktorý má význam pre ďalšie spracovanie v potravinárskom priemysle.